Autopsie van een gebroken hart.

08/01/2010

Muziekcentrum De Bijloke Gent en Lod presenteren de productie ‘Autopsie van een gebroken hart’ van de hand van An De Donder en Dominique Pauwels naar de ‘Commentaire’ van Marcella Sauvageot.

An De Donder streeft ernaar om de poëzie en muzikaliteit van de oorspronkelijke taal van Sauvageot te respecteren. De ‘Commentaire’, een lange afscheidsbrief van een vrouw in een instelling aan haar geliefde die haar ontrouw was, is voor De Donder het uitgangspunt om de unieke muzikale kracht van een literaire taal te accentueren door deze uit te lichten met theatrale elementen. De creaties van An De Donder voelen door hun multimediaal karakter aan als reizen. Meer nog dan het inhoudelijk vertellen en uitbeelden van reizen zijn De Donders creaties ook reizen langs en doorheen een eigen ambachtelijk omgaan met interdisciplinariteit.
Dominique Pauwels, die eerder tekende voor de muziek van de meeste Woestijnvisproducties, ontwerpt hiervoor een auditieve installatie, waarin live uitgevoerde en opgenomen muziek – dit naar analogie met de Judaspassie, die in 2009 in première ging – met elkaar communiceren. Dominique Pauwels staat bekend voor zijn gebruik van technologie en software in muziek, waarbij hij “nieuwe” klanken op een kenmerkende manier combineert met klassiek klinkende composities.

(© foto: Mirjam Devriendt – )

Ik zou dit wel graag willen zien / horen, misschien ga ik nog wel.
Het is zo vreemd dat als jezelf dingen meemaakt in je leven (zoals een gebroken hart) dat dan plots alles wat je tegenkomt in teken daarvan gaat staan. Zo vreemd dat ik net nu opbots tegen net dit theater. Precies alsof iemand van hierboven alles al voor mij heeft beslist en mij toch op één of andere manier wil laten zien dat niet ik, maar anderen het zijn die beslissen over mij. Het is bijna zoals in een film, alles wat ik tegenkom of zie staan in functie van mijn gebroken hart.
Maar geen nood, het is een zeer zeer jammere zaak. En een gebroken hart is nooit leuk, maar ik ben niet van plan mezelf hierdoor te laten verzuren. Loslaten is de boodschap.

2 Responses to “Autopsie van een gebroken hart.”

  1. Tamara Says:

    Wanneer is dit?
    Ik wil misschien ook wel gaan (als ik genoeg gewerkt heb ^^)

  2. Hermine Virginie Van Dijck Says:

    eum, ik ga woensdag avond.
    Maar wanneer ze nog spelen weet ik niet goed.
    Misschien eens kijken op de site.


Geef een reactie

