Kalender 09.

17/10/2009

7 oktober 2009

Gisteren zei een vriendin
Dat de handschoen die ik donderdag vond
Niet aan iemand die koudlijdend was had toebehoord
Maar aan iemand die zijn handen wilde beschermen
Bij het voetballen
En daarna hoogstens nog
(af te lezen aan de strepen op de palm van de handschoen)
bij het vervangen van een fietsketting
of het aanslepen van takken

de handschoen die ik donderdag vond
kondigt niet de herfst aan
(zoals ik overtuigd schreef die dag)
te vroeg
zegt zij
(al is het denkbaar
dat iemand zich alvast
had voorbereid op gure tijden)

vandaag
woensdag
(warme dag)
doe ik
wat ik lang van tevoren bedacht
verleden zondag
te willen doen

dit ben ik
pratend met de vogels
op de naamdag van sint franciscus van assisi
(te laat)
ze luisteren graag naar wat ik hen vertel
zolang ik maar brood meebreng

3990537661_c0bd6f0fa1_o

9 oktober 2009

Het kartonnen huis op de franklin rooseveltplaats
Waarop geschreven stond
Iedereen welkom
Is weg
Het stond
Zevenentwintig dagen lang
Pal tegenover het atheneum
Vlakbij een druk bezochte tramhalte
Aan de lijnwinkel
Temidden van honderden fietsers
Voorbijgangers scholieren bedienden
Arbeiders leeglopers reizigers rondhangers
En niets
Maar dan ook niets
Is er met het huisje gebeurd
Geen gaatje van een nieuwsgierige vinger
Van een stok een tip een hak een hiel
Geen opschrift
Niet eens iemand die snel
Ertegen heeft gepist
(zou het echt betekenen dan
dat iedereen hier welkom is)

bij het weghalen van het huis
vinden wij binnenin
een rode vogel
rond zijn nek een geel ei waarin een brief
(een brief
de bezorger zag de sleuf bovenin het dak dus
aan voor brievenbus)

de brief verklaart misschien
zo denk ik later
waarom niemand iets met het huisje aan kon

beste
ik was graag bij jou op bezoek geweest
maar ik vond de deur niet

3995850246_c343e11e58_o

3995850250_8472da5f2e_o

2 Responses to “Kalender 09.”

  1. jokemijn Says:

    echt? ik heb het huis gezien, maar ben nooit op zoek geweest naar de deur. Wel een lief idee.

  2. Hermine Virginie Van Dijck Says:

    Ik liep zelf ook vaal langst zijn huisje. Heb zelfs een foto ervan gemaakt met mijn analoge camera, maar het was ook nooit in me opgekomen om een deurtje te zoeken. Jammer dat het weg is, anders had ik er ook een boodschapje ingestoken voor Benjamin.

    p.s. wat heb je een leuke blog !! !!


Geef een reactie

